woensdag 9 april 2008

tio Jesus

mijn taallessen zitten er op en ik kan nu vloeiend spaans......of niet. vorige week woensdag had ik mijn laatste les en om dat te vieren ben ik samen met Roxanna mijn lerares, naar huanta geweest, een dorpje in de bergen. leuke omgeving waar veel bloemen gekweekt worden.
Photobucket - Video and Image Hosting

maar het hoogtepunt was toch wel de trip naar de jungle bij san francisco. samen met 32 kinderen uit een weeshuis uit tambo ter eren van de verjaardag van en mede mogelijk gemaakt door tia karen (alle begeleiders worden tia of tio (=oom tante) genoemd). zo ben ik uiteindelijk tio Jesus geworden, ik heb inmiddels al een behoorlijke baard vandaar, maar ik geloof toch liever dat in mij de weg, de waarheid en het leven zagen. het was super maar ook wel vermoeiend met de kinderen.Photobucket - Video and Image Hosting


Photobucket - Video and Image Hosting

we moesten een paar uur wachten in een dorpje ergens, omdat er een olitanker was omgevallen op de weg en de bus moest omrijden, wij liepen alvast naar het volgende dorpje om daar te wachten.
Photobucket - Video and Image Hosting

zaterdag: we liepen naar een aantal watervallen.
Photobucket - Video and Image Hosting

zoals we allemaal weten groeit in de selva overal fruit in alle soorten en maten. Judith eet wat, ik weet niet hoe het heet, maar de naam zegt ook niet zoveel. Judith helpt bij het weeshuis, ze is er een aantal dagen per week en is geld aan het inzamelen voor wat spullen aan te schaffen en te bouwen (er komen douches en een broodbak machine maar ook spullen als luiers en babyvoeding). Dus bij deze ook de vraag om wat geld over te maken naar haar rekening, maar goed daarover stuur ik ook nog wel een mailtje.
Photobucket - Video and Image Hosting

zaterdag en zondag sliepen we bij een rivier waar je lekker kon badderen en kleren wassen en water kon halen om mee te koken.
Photobucket - Video and Image Hosting

fruit plukken bij een broer van een van de vaste tia´s. er zijn drie vaste tia´s de 24/7 sw kinderen verzorgen, dat zijn er dus 32 van tussen de 4 en 12, en nog ongeveer 8 die jonger zijn. iets wat dus bijna niet te doen is. ze hebben ook veel meer hulp nodig, in mensen en financieen. hier plukken worden sinaasappelen geplukt.
Photobucket - Video and Image Hosting

en er groeit mais
Photobucket - Video and Image Hosting

hier kijk je naar als wakker wordt, we sliepen onder een afdak op het platdak.
Photobucket - Video and Image Hosting
dat was het dan weer voor deze week. het zal vanaf nu minder worden met berichten maar vooral met foto´s omdat ik ga reizen, lo siento.

4 opmerkingen:

  1. Hi Vincje, "tio Jesus",

    Misschien een beetje hoog gegrepen, maar toch. Ik hoop dat het vervolg van je reis geen kruistocht wordt, maar een ontdekkingsreis ala Marco Polo.

    Wat de natuur betreft zit je volgens mij in het paradijs. Prachtig!!!!

    Ik hoop echt dat je straks in de gelegenheid blijft om met gepaste regelmaat ons op de hoogte te houden zodat jouw reis voor de thuisblijvers niet voortijdig ophoudt.

    Ben blij (en vind het knap) dat je al een (redelijk) woordje spaans spreekt. Goed gedaan jochie!

    Zorg goed voor jezelf. Wens je een goede reis met niet al teveel obstakels, wel met veel mooie ontmoetingen en ervaringen.

    Besos xxx en hasta la vista.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tio!!
    Leuk dat je een stukje over mijn actie op je site hebt gezet en heb zelfs al van 2 mensen (R. Bouns en A. Peeters) geld gekregen, echt super! Ik dacht eerst wie zijn dat nou weer...MUCHAS GRACIAS en hele goeie reis, ga je hier volgen! Je foto´s zijn trouwens echt top, daar komen er wel een paar van aan de muur in Tambo te hangen! x Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Vince,

    Jouw foto's vragen haast niet om verklarende tekst.
    Zo mooi, zo sprekend, zo knap weergegeven.
    Fijne reis verder. We volgen jullie.
    Saludos,
    Marijke (Hoensbroek)en Louis( Seattle)

    BeantwoordenVerwijderen