zondag 9 maart 2008

Gringo

Hola, allilla! ik zit nu in in Ayacucho waar ik nu een maandje blijf. mijn eerste paar spaanse lessen zitten er al op en het gaat al redelijk. Ik ben blij om weg te zijn uit Lima, een veel te grote stad met niet heel veel sfeer en iedereen zegt dat het er gevaarlijk is waardoor je je er niet echt relax voelt. Er is echter helemaal niets gevaarlijks gebeurd terwijl ik wel alleen door het oude centrum heb gelopen, waar je, als je de verhalen moet geloven, niet heen kan gaan zonder gerold of beroofd kan worden. het enige ernstige wat ik aan Lima heb overgehouden is een zwaar verbrand koppie armen en voeten, de zon schijnt hier hard zeg. Verder blijkt dat je niets te zoeken hebt in Peru als je geen Spaans kan, ik voelde me behoorlijk verloren in Lima. Gelukkig loop je zo een peruaanse tegen het lijf die ziet dat ik een gringo ben en haar engels wil oefenen een gratis inkacola wil en volgens mij een potentieel echtgenoot gevonden dacht te hebben. samen met haar en haar dementerende moeder door de stad gelopen en naar de kerk gegaan en daarna maar weer afscheid genomen. 'savonds met de peruaanse jongen uit het vliegtuig afgesproken en werd meteen uitgenodigd om bij hem thuis te komen eten. ik werd getrakteerd op peruaanse specialiteiten als runder hard en Pisco sauer (margarita achtig, en echt peruaans ook al zullen chilenen zeggen dat het hun drank is).

maar goed, Ayacucho. dat is een heel ander verhaal, een klein stadje zeer gemoedelijk totaal afgelegen en een heftige geschiedenis. Dat laatste is vreemd om over te lezen als je er rond hebt gelopen. Nog geen 15 jaar geleden was er burgeroorlog en ayacucho e.o. was het hard daarvan. iedereen boven de dertig hier heeft waarschijnlijk gezien hoe er iemand op straat vermoord werd door dan wel terroristen (het lichtend pad of zoiets, communisten) of wel militairen ofwel iemand anders. Nu is het echter helemaal vredig ook al kan het er nog wel heftig aan toe gaan hier: zo'n twee weken geleden waren er stakingen in Peru en, zoals dat hier dan gaat moet iedereen daarbij mee doen. Er mag geen winkel open zijn, geen taxi rijden helemaal niets gebeuren. Wie daar niet aan mee doet heeft problemen en in Ayacucho zijn er daardoor toen 6 mensen vermoord waarvan 2 politieagenten. van dit alles zie je nu helemaal niets, je ziet alleen maar vriendelijke mensen, veel in klederdracht (je weet wel, van die oude vrouwtjes kauwend op cocabladeren, kleurijk gekleed, twee vlechten en een zwart bol hoedje). ik zit hier in een super relax hostel, super veel ruimte, eigen kamer, leuke eigenaar en andere gasten. tot zover het verhaal van deze gringo en foto's komen later, ik heb nog niet zoveel gedaan omdat het wel erg wennen is aan de omgeving en cultuur. Maar er is hier genoeg materiaal dus hou het in de gaten, de foto's zullen ook meer zeggen dan zo'n verhaaltje als dit....

8 opmerkingen:

  1. Hoi lieve Vince,

    Als ik het zo lees heb je een beetje dezelfde problemen gehad als Jenny. Kennelijk moet je op dit continent niet beginnen met een grote stad. Maar ja , na 24 reisuren ben je niet echt in de stemming om er meteen een dito aantal bus-uren aan te koppelen om in een rustiger oord te komen. Hoe was de reis naar Ayacucho eigenlijk en hoe lang? En het landschap onderweg, hoe ziet dat eruit.
    Het verontrust mij wel dat er, nog slechts 2 weken geleden, in deze “vredige” plaats 6 mensen zijn vermoord. Hopelijk dat, tijdens zo’n aktie, een gringo niet het doelwit is.
    Fijn te lezen dat het met de spaanse taal wel gaat lukken.
    Inderdaad…..ik kan niet wachten tot je wat foto’s gaat plaatsen!!!! Más bien ahora que mañana.
    Heel veel liefs.
    Yvonne.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben erg benieuwd. Staak voor je veiligheid wanneer dat nodig is en ondertussen: schiet veel foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt gaaf!
    Neem je van die coca bladeren voor ons mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hola Vince,
    Hoe gaat het in Ayacucho??? het blijft een beetje stil aan 't (jouw) front. Qua berichtgeving moet je, echt waar, in Jenny jouw meerdere erkennen. Naar ik hoop doen jouw belevenissen er niet voor onder. Begint de spaanse les al vruchten af te werpen??
    Wacht vol spanning af!!!
    Liefs Yvonne.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Vincent, hoest daar?Al een beetje gewend aan het nieuwe leven?Zal toch ff wennen zijn maar zo te lezen bevalt het je goed. Heb jij ook dagelijks spaanse les en kun je goed oefenen in de praktijk?Heb je al veel foto's gemaakt en ga je ze ook photobucket zetten? Ik hoor /lees het graag.Heel veel groeten en tot het volgende bericht!
    Liefs, Henriette.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ha vince,

    Ik vreet je verhalen en kan niet wachten op beelden, al zal dat het grote benijden er niet minder op maken. Ik hoop dat je snel aan al het 'anders' gewend raakt, je spaanse lessen zullen daar zeker bij helpen. Geniet enne, is de zon daar ook een kip?

    liefs, Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  7. He Vince,
    klinkt heftig, ayacucho. maar ik krijg de indruk van de verhalen van Jenny en jou dat zuid-amerikanen over het algemeen sowieso wel heftig zijn, flink betrokken bij alles en zo...lijkt me ook wel weer mooi om mee om te gaan. laat je verrassen, zou ik zeggen. groetjes vanuit een druilerig Nederland (da's goed om te horen he?),
    Bart

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Vince,

    Goed om te horen dat je je beter op je gemak voelt in Ayacucho, hoewel die stakingen wel erg heftig zijn. Ik ben benieuwd naar wat sfeerimpressies. Keep on posting!

    Groeten Domingo

    BeantwoordenVerwijderen